Baas over eigen tattoo

Een tatoeage is tegenwoordig een populaire ‘accessoire’ voor je lichaam. Ze komen in verschillende soorten, maten en kleuren. En de een is net wat unieker dan de ander. Tattoos zijn vooral populair onder bekende topsporters zoals Conor Mcgregor, Mike Tyson en Neymar. Deze topsporters komen ook terug in video games zoals FIFA en UFC of NBA 2k. Tegenwoordig worden de personages zo realistisch mogelijk gemaakt, en om dit te doen moeten de bijbehorende tatoeages er natuurlijk ook in. Dit laatste zou echter in strijd kunnen zijn met auteursrecht…

Je zou denken dat als je een tattoo hebt, hij ook van jou is, je hebt er immers voor betaald. Niets is minder waar. ‘Elke creatieve illustratie op een tastbaar medium komt in aanmerking voor copyright’ , volgens het United States Copyright Office. En dus ook de inkt op iemands huid. Het auteursrecht rust dan ook bij de tatoeëerder en niet bij de persoon met de tatoeages. Zolang die tatoeages niet worden nagemaakt met commerciële doeleinden is er dan ook geen probleem. Je kan al raden dat dit bij videogames anders ligt aangezien er zeer zeker een winstoogmerk is. Er wordt op deze manier geld verdiend aan de ontwerpen van vele tatoeëerders.  Dit is waar copyright in beeld komt.


In Amerika (waar anders) zijn er talloze rechtszaken tegen de game-ontwikkelaars. Tatoeëerders eisen namelijk miljoenen omdat ze van mening zijn dat er inbreuk wordt gemaakt op hun auteursrecht. Een van de eerste rechtszaken ging over de welbekende tattoo op het gezicht van Mike Tyson. Deze werd in de film ‘The Hangover Part II’ na een wilde nacht getatoeëerd op het gezicht van een van de hoofdrolspelers . De tattoo artiest van Mike Tyson heeft Warner Bros. Entertainment vervolgens aangeklaagd. Hij was van mening dat ondanks het feit dat de tattoo op het lichaam van Mike Tyson is getatoeëerd, andere niet het recht hebben om dit te kopiëren en te weergeven in bijvoorbeeld een film.

Wat de uitkomst is van deze zaken zal van invloed zijn of de tatoeages nog worden weergeven in de videogames. Hoe dit opgelost zou kunnen worden is door licenties van de tatoeëerder zelf te kopen (zoals ze nu ook doen met muziek, tenues en logo’s).Dit is echter een lastig obstakel en zou een grote kostenpost zijn. Een andere oplossing is door de tatoeages iets aan te passen het spel.

Artikel 1 Auteurswet geeft de maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst het exclusieve recht om dit te publiceren en te verveelvoudigen. Als je het artikel  juist interpreteert ligt het auteursrecht dus bij diegene die de tattoo heeft ontworpen en dus de maker is. Indien de tatoeëerder deze dan ook heeft ontworpen zou je kunnen stellen dat hij het auteursrecht heeft ondanks dat hij hiervoor betaald heeft gekregen en in opdracht van de klant doet. De meeste mensen die tatoeages nemen denken er ook niet over na waar ze precies voor betalen, betalen ze alleen voor de werkzaamheid van de tatoeëerder? of ook voor het auteursrecht? Wanneer er dus niets is afgesproken zal auteursrecht dan ook bij de tatoeëerder rusten.

Toch is het wel een aparte gedachtegang dat het auteursrecht bij de tatoeëerder rust.

De situatie lijkt mij anders wanneer je als klant zelf met een ontwerp komt, hier ben je namelijk zelf de maker. Vervolgens ‘huur’ je de tatoeëerder in principe om het ontwerp op je lichaam te tatoeëren. Als tegenprestatie krijgt hij vervolgens betaald. Een andere vraag die rijst is waarom  het auteursrecht niet bij de werkgever van de tatoeëerder rust. Hij werkt immers als werknemer onder een contract en verricht zijn werkzaamheden op de werkvloer met middelen beschikbaar gesteld door de werkgever. Misschien is het dan maar nodig dat tatoeëerders een copyright notice → ©, naast hun werk plaatsen om hun auteursrecht te claimen. Of misschien zal het in de toekomst nodig zijn om van te voren een contract te ondertekenen voordat je een tattoo zet waarmee de tatoeëerder afstand doet van zijn auteursrecht. Andersom zou een contract er juist ook voor kunnen zorgen dat het auteursrecht van de tatoeëerder wordt vastgelegd, wat van belang kan zijn in eventuele toekomstige rechtszaken. Deze opties zouden ervoor kunnen zorgen dat game-ontwikkelaars zich geen zorgen hoeven te maken over het schenden van andermans auteursrecht. Er zal hoe dan ook wat nieuwe regelgeving ontworpen worden om deze leemte te vullen.

 


Discussie