Carrièrestress bij studenten: cv-building is belangrijker dan ooit

Nadat jij je rechtenstudie en daarbij je master succesvol hebt afgerond ben je ‘meester’ in de rechten. En dan? Kan je dan direct beginnen aan jouw droombaan? Dit lijkt een steeds lastigere opgave. De zin: “Het is belangrijk dat je tijdens je studie aan je cv werkt”, klinkt voor veel rechtenstudenten bekend in de oren. Met je neus in de studieboeken zitten en hoge cijfers halen is onvoldoende. Dit is zeker het geval als jij jezelf later ziet werken voor een groot advocatenkantoor op de Amsterdamse Zuidas.

Nadat jij je rechtenstudie en daarbij je master succesvol hebt afgerond ben je ‘meester’ in de rechten. En dan? Kan je dan direct beginnen aan jouw droombaan? Dit lijkt een steeds lastigere opgave. De zin: “Het is belangrijk dat je tijdens je studie aan je cv werkt”, klinkt voor veel rechtenstudenten bekend in de oren. Met je neus in de studieboeken zitten en hoge cijfers halen is onvoldoende. Dit is zeker het geval als jij jezelf later ziet werken voor een groot advocatenkantoor op de Amsterdamse Zuidas.

Het werkende leven lijkt voor veel studenten misschien nog ver weg, maar het is in deze tijd belangrijk om als student te realiseren dat het later voordelen heeft om nu aan je cv te werken. Steeds meer studenten ervaren carrièrestress en voelen zich genoodzaakt om activiteiten naast hun studie te doen. De levensfase van jongvolwassenen staat bij de meeste mensen bekend als een periode van vrijheid, waarin de wereld aan je voeten ligt. Toch ervaren veel jongvolwassenen deze fase anders. Dit probleem is het gevolg van het voldoen aan hoge verwachtingen. Studenten willen goede cijfers halen, hun cv opbouwen en daarnaast een rijk sociaal leven hebben.

Als je na je studie begint met solliciteren zal jouw potentiële nieuwe baas er een paar seconden over doen om te beslissen of jouw cv interessant genoeg is. Als je tijdens je studie geen nevenactiviteiten hebt gedaan, zal jouw cv al snel op de ‘nee-stapel’ belanden. Zelfs boeiende hobby’s en het hebben gelopen van de marathon doen het goed op onze cv. Doen wij dit allemaal omdat we het leuk vinden of doen we het puur voor onze toekomst?

Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) heeft in een rapport Volksgezondheid Toekomstverkenning 2018 geconstateerd dat de mentale druk op jongeren flink is toegenomen.[1] Dit is het gevolg van de afschaffing van de studiefinanciering en de nadruk op goede resultaten en een goed curriculum vitae. Tom van den Brink, kandidaat-voorzitter van het ISO (Interstedelijk Studenten Overleg), zegt over het rapport: “Jongeren en studenten bezwijken steeds vaker onder grote prestatiedruk vanuit hun omgeving. Enerzijds vanwege de afschaffing van de basisbeurs; korter studeren kost minder geld, en anderzijds omdat het cv van jongeren volgens de wensen van de arbeidsmarkt een volwaardige carrière moet bevatten nog voordat zij zijn afgestudeerd.” [2] Welke factoren hebben nog meer invloed op de mentale druk bij studenten?

Allereerst vormt de huidige maatschappij een stressfactor bij studenten. Zij zet een beeld neer van de ideale mens. We moeten uitblinken op zoveel mogelijk vlakken in het leven. We willen er én goed uitzien, én een succesvolle carrière hebben, én sportief zijn én we willen tijd voor onze vrienden hebben. Dit is vrijwel onmogelijk.

De onderwijscultuur zorgt er ook voor dat de prestatiedruk onopgemerkt toeneemt. Dit is het resultaat van de strakkere eisen die zijn gesteld voor studievoortgang. Nominaal studeren wordt als normaal gezien. Dit wordt nog versterkt door het opkomend aantal honours colleges en excellentietrajecten. Studenten zijn vaak niet tevreden met een 6, ook al is het een voldoende. Door het opzetten van excellentieprogramma's en honoursonderwijs proberen zij hun aanbod zo uitdagend mogelijk te maken voor studenten die meer kunnen dan het reguliere onderwijsaanbod aanbiedt. Echter stellen zij hiermee ook een norm voor andere studenten.

Bovendien kan bij mentale druk ook meespelen dat men angst heeft om iets te missen (‘fear of missing out’). Hierbij komt ook kijken de sociale druk die ontstaat bij het gebruik van sociale media. Uit onderzoek van het Onderzoeksbureau GfK blijkt dat voor 5% van de jongeren tussen 18 en 34 jaar ‘de nacht te lang duurt’: zij zetten ‘s nachts de wekker om hun smartphone te bekijken. Ruim driekwart zegt later te gaan slapen doordat ze druk zijn met hun telefoon.[3] Sociale media kan zorgen voor afleiding, maar ook voor onzekerheid. Sociale media brengen veel vergelijkingsmateriaal met zich mee. Op bijvoorbeeld instagram word je dagelijks geconfronteerd met ‘het perfecte plaatje’. Iedereen lijkt mooier, avontuurlijker en succesvoller. Dit is niet de realiteit. Wanneer iemand een foto post van een succesvolle presentatie, zetten ze daar niet bij dat het in werkelijkheid voor veel stress heeft gezorgd.

Tot slot kwam recentelijk het 9-jarige meisje Fleur in het nieuws. Zij raakte overspannen toen ze in groep 7 van de basisschool zat. Het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ) geeft aan dat steeds meer kinderen last krijgen van stress. [4]Het ziet er naar uit dat carrièrestress in de toekomst al begint bij de middelbare scholier of zelfs al bij de basisschool scholier. Dit is verontrustend voor de gesteldheid van jongeren en hier moet dan ook snel verandering in komen.

 

Overige bronnen:

Y. Rouwhorst, D. Sinke, L. van Kessel en E. Zondervan, Interstedelijk Studenten Overleg: Sucstress, januari 2015.

Raad voor Volksgezondheid en Samenleving, Maatschappelijke verwachtingen en mentale druk onder jongvolwassenen, 2018.

 

 


[1] Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, De mentale druk op jongeren lijkt toe te nemen, 2018

[2] T. van den Brink, ‘RIVM waarschuwt: mentale druk onder studenten neemt toe’, 19 juni 2018

[4] Nos, ‘Fleur raakte al op haar negende overspannen, en ze is zeker niet de enige’, 12 april 2018


Discussie

Relevante artikelen