Loot boxes in computerspelletjes: het nieuwe online gokken

door:
Afgelopen maand kwam de Kansspelautoriteit met een mededeling. Uit onderzoek blijkt dat vier populaire computerspelletjes de Wet op kansspelen overtreedt door het aanbieden van zogeheten ‘loot boxes’. Het aanbieden van loot boxes zou een verslavende werking hebben op de consument waardoor er, net als met gokken, veel geld mee verdiend kan worden. De Kansspelautoriteit geeft nu aan dat de loot boxes eigenlijk een verkapte manier van gokken zijn en wil de loot boxes gaan handhaven. Hoe komt de Kansspelautoriteit tot deze conclusie?

Als je ter ontspanning wel is een computerspelletje speelt of achter de Xbox zit, kan het je moeilijk zijn ontgaan. Computerspelontwikkelaars stoppen steeds vaker extra cosmetische opties in spelletjes om je game karakter te kunnen pimpen. Deze extra opties kunnen echter pas worden vrijgespeeld als je een minimaal aantal uur met een spelletje bezig bent. De meeste mensen hebben echter geen tijd om 80 uur in een computer spelletje te stoppen. Voor die mensen hebben de computerspelontwikkelaars echter iets bedacht. Voor een klein bedrag, meestal rond de vijf euro, speel je direct de cosmetische optie vrij. Hier begon het mee, maar inmiddels zijn computerspelontwikkelaars al een stap verder. Voor hetzelfde kleine bedrag kan je virtuele dozen kopen met willekeurige upgrades om je karakter beter te maken dan de andere spelers. Erg aantrekkelijk voor de fanatieke gamer als het niet lukt om de upgrade die je wilt hebben op een normale manier vrij te spelen. Het blijft echter gissen naar de items die je uit de loot box ontvangt. Zo stijgt de kans dat je opnieuw een loot box koopt als je niet het gewilde item hebt gekregen.

Naast het feit dat het dus onbekend is wat je uit deze virtuele doos krijgt, gaat het openen gepaard met een hoop bombarie. Met felle lichtjes, opbeurende muziek en confetti die van het scherm afspat, lijkt het spelletje opeens getransformeerd te zijn in een gokkast. Een geniale zet van de computerspelontwikkelaar om nog wat extra centen uit de zak van de vaak jonge consument te kloppen en daarnaast werkt dit ook nog is erg verslavend.[1]

Volgens de Kansspelautoriteit is het aanbieden van deze loot boxes dus gevaarlijk voor bepaalde consumenten. Uit onderzoek blijkt dat deze loot boxes in grote mate geopend worden door mensen met een gokverslaving of andere problemen. En waar je als casino een vergunning moet aanvragen die leidt tot het inbouwen van veiligheidsmechanismen ter bescherming van verslavingsgevoelige mensen, hoeven deze spelletje dit tot nu toe dus niet te doen.[2]

Maar waar ligt dan de grens van het toelaatbare voor een computerspel? Wanneer val je onder de Wet op kansspelen? De Kansspelautoriteit laat weten dat zodra een loot box een economische waarde buiten het spel vertegenwoordigd en verhandeld kan worden, de grens overschreden is.[3] Het maakt niet uit of deze handel buiten het spel om wordt gefacilieerd. Het feit dat er handel in gedreven wordt volstaat en geeft de Kansspelautoriteit bevoegdheid tot handhaven op basis van de Wet op kansspelen.

De uitgevers van de computerspelletjes hebben nu nog zes weken de tijd om de loot boxes aan te passen, anders heeft de Kansspelautoriteit de bevoegdheid tot het opleggen van een boete die kan oplopen tot 820.000 euro.[4]


[1] J. Huijbregts, ‘Nederlandse Kansspelautoriteit: games met verhandelbare lootboxes zijn onwettig’, tweakers.net, 19 april 2018

 

[2] P. van Ammelrooy, ‘Vier populaire computerspellen overtreden Nederlandse gokwet’, Volkskrant, 19 april 2018

 

[3] Redactie, ‘Sommige loot boxes in strijd met kansspelwet’, rechtennieuws.nl, 23 april 2018

 

[4] P. van Ammelrooy, ‘Vier populaire computerspellen overtreden Nederlandse gokwet’, Volkskrant, 19 april 2018


Tags

kansspelen games Fortnite lootboxes

Discussie

Relevante artikelen