Nieuwe wettelijke regels voor elektrische voertuigen: onnodig of geen overbodige luxe?

door:
Steeds vaker zijn nieuwe voertuigen op de weg te zien. Een tijdje terug deed de segway zijn intrede. Tegenwoordig zie je ook andere voertuigen zoals oxboards, hoverboards en de stint. Tot voor kort was de stint toegestaan op de openbare weg. Het ongeluk met de stint leidde tot de vraag of deze terecht was toegelaten tot de openbare weg.[1]Wat is een stint volgens de wet? De wet is geregeld onduidelijk over de status of classificatie van nieuwe elektrische voertuigen. Bovendien wordt elk voertuig op een andere manier bestuurd en dat kan voor verwarring en gevaarlijke situaties zorgen. Voor wat betreft de wet willen fabrikanten en verzekeraars duidelijkheid.[2]

Toen de Segway in 2008 werd geĆÆntroduceerd bestonden nog geen regels over dit soort voertuigen. In de wet waren slechts voorschriften opgenomen voor (brom)fietsen en auto’s.Door een maas in EU-wetgeving kon het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat een nieuwe categorie voertuigen in het leven roepen: de bijzondere bromfiets.[3]De bijzondere bromfiets heeft geen Europese goedkeuring nodig, zoals te zien is in artikel 20b van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994). Voertuigen met de status ‘bijzondere bromfiets’ hebben een aantal kenmerken, zoals onder andere:

  • Een rijbewijs is niet verplicht;
  • De bijzondere bromfiets moet wel worden verzekerd;
  • De bijzondere bromfiets mag niet harder dan 25 kilometer per uur rijden.[4]

Het probleem ligt in het feit dat vaak niet meteen duidelijk is of en zo ja, in welke categorie (zoals de fietsachtige, motorvoertuig of bijzondere bromfiets) de nieuwe voertuigen vallen, waardoor veel verwarring kan ontstaan.2Een essentiƫle vraag die hierbij opkomt is of je met het voertuig op de openbare weg mag rijden. Ook andere vragen zijn relevant, zoals het feit of wel of geen kentekenverplichting geldt of hoe het voertuig moet worden bestuurd. Doordat veel verschillende voertuigen op de markt verschijnen met elk een andere besturing, is het voor een consument vaak lastig in te schatten hoe het voertuig zal reageren. Dit kan tot gevaarlijke situaties leiden, zoals het geval was met het ongeluk met de stint.

Moet de wet worden aangepast? Het verbond van verzekeraars en fabrikanten vinden van wel. Volgens hen komen de regels uit de vorige eeuw en zorgen ze voor onnodig veel onduidelijkheid.[5]De Europese commissie is momenteel bezig met regels hierover, maar deze moeten dan nog worden omgezet naar Nederlands recht. Er wordt dus aan de weg getimmerd en nieuwe regels zullen volgen. 


[1]‘Tijdlijn stint: van veilige innovatie tot waardeloos schroot’, RTL Nieuws 29 oktober 2018.

[2]F. van Mastrigt, ‘Snel nieuwe regels nodig voor elektrische voertuigen als e-steps en Segways’, Nieuwsuur.nl 27 oktober 2018.

[3]J. van Heerde, ‘Rechter: de Stint is terecht van de weg gehaald’, Trouw 1 november 2018.

[4]‘Wanneer mag ik op een bijzondere bromfiets zoals een segway rijden?, rijksoverheid.nl. Hier staan nog meer kenmerken van bijzondere bromfietsen.

[5]R. Paling, ‘Verbond: Ministerie moet regels bijzondere voertuigen herzien’, amweb.nl29 oktober 2018.


Discussie

Relevante artikelen