Reclamespotje Donorweek in opspraak

door:
In het kader van de Donorweek 2013, die van 14 tot en met 20 oktober plaatsvindt, is er een wervingsreclamespotje voor orgaandonoren gemaakt. Hierover is veel ophef ontstaan, omdat in het filmpje een triatleet met een donorhart op een gesloten spoorwegovergang vlak voor een trein langs rent.

Treinmachinisten zijn woedend over dit reclamespotje. De machinistenbond van het FNV, de bond VVMC en NS Reizigers zijn ook boos omdat veel machinisten deze situatie hebben meegemaakt. Dit is traumatisch voor treinmachinisten, maar het reclamespotje lijkt dit gevaarlijke gedrag juist aan te moedigen. Volgens de woordvoerder is het wrange aan deze reclamespot dat deze in opdracht van de overheid is gemaakt, terwijl er tegelijkertijd een campagne loopt over het gevaar van het oversteken van een spoorwegovergang als de slagbomen zijn gesloten. Volgens VVMC-bestuurder Eilert wordt met dit reclamespotje een absoluut fout signaal afgegeven: het geeft de indruk dat als je maar hard genoeg rent, je nog wel voor een trein kan oversteken. Dat, terwijl er elk jaar juist veel ongelukken gebeuren in deze situatie. FNV Spoor heeft dan ook een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie.

Minister Edith Schippers van Volksgezondheid heeft echter via haar ministerie laten weten volledig achter het filmpje te staan. De minister beseft zich dat het filmpje prikkelend werkt: “Sterker nog, het schuurt. Wat ik terugzie is iemand die het leven leeft met een donorhart, living on the edge!” Volgens de minister gaat het om “een spannend en prikkelend filmpje” dat bedoeld is om jongeren aan te spreken. In de bezwaren die zijn geuit door treinmachinisten kan de minister zich dan ook niet vinden. “Wat je ziet in het spotje is natuurlijk niet de werkelijkheid, dat is in film en reclame vrijwel nooit het geval.” Schippers wacht het oordeel van de Reclame Code Commissie af.

Bekijk het reclamespotje hier.


Tags

Reclame Code Commissie FNV Minister Schippers Donorweek VVMC spoorwegovergang

Discussie