Interview met tutor bij Erasmus School of Law George Kwekel
“If you want to master it, teach it”
In dit artikel wordt besproken hoe het is om als tutor te werken bij Erasmus School of Law. Om een beter begrip te krijgen van het tutorschap ben ik in gesprek gegaan met George Kwekel.
Kun je jezelf voorstellen?
“Uiteraard. Mijn naam is George Kwekel. Ik ben recent dertig geworden en woon in Rotterdam-West. Ik ben nu bijna zeven jaar werkzaam als Wetenschappelijk Docent Rechtsgeleerdheid aan de Erasmus School of Law, een functie die onder studenten bekendstaat als tutor. Dat doe ik sinds ik ben afgestudeerd. Ik heb hier zelf de bachelor doorlopen en heb ook aan deze universiteit de Master Arbeidsrecht afgerond.”
Hoe kun je tutor worden?
“Je moet in ieder geval een master in rechten hebben afgerond. Het is een pré als je tijdens je studie goede resultaten hebt behaald, relevante werkervaring hebt en affiniteit hebt met onderwijs. Zo heb ik zelf tijdens mijn studie bij een Rechtswinkel en een vakbond gewerkt en stage gelopen bij een advocatenkantoor. Ook heb ik in het kader van vrijwilligerswerk veel voor groepen gestaan en met groepen gewerkt.”
Waarom ben je tutor geworden?
“Zoals veel studenten, had ik oorspronkelijk de ambitie om advocaat te worden. Hoewel ik het tijdens mijn studentstage ontzettend goed naar mijn zin had, voelde ik dat ik minder had met de commerciële praktijk en liever een maatschappelijke bijdrage wilde leveren. Op dat moment zag ik de vacature voor tutor langskomen en heb ik nog tijdens mijn stage gesolliciteerd. Oorspronkelijk met het idee om het als tussenstap – gedurende één of twee jaar – te doen, maar het is zo goed bevallen dat ik het inmiddels bijna zeven jaar doe.”
Wat zijn de werkzaamheden van een tutor?
“De kern van de werkzaamheden bestaat uit het verzorgen van onderwijsgroepen voor verschillende vakken, waarbij je groepen studenten begeleidt in activerend en casusgericht onderwijs. Dat laatste heet officieel Probleemgestuurd Leren, oftewel ‘PGL’. In dat onderwijsmodel heb je als tutor een cruciale functie, omdat de onderwijsgroepen in verhouding tot de hoorcolleges – in tegenstelling tot een meer traditioneel onderwijsmodel – een meer centrale plaats innemen in het onderwijs. In eerste instantie zie je erop toe dat het proces goed verloopt, zodat studenten zo goed als mogelijk tot hun recht komen. Zo wijs je onder studenten een gespreksleider aan en begeleid je deze in het structureren van de bespreking en in het stellen van inhoudelijke vragen. Ook voorzie je de gespreksleider, de groep en individuele studenten van feedback. Inhoudelijk zie je erop toe of alle leerdoelen worden behaald en spring je bij als de groep er zelf niet uitkomt of als je merkt dat de groep behoefte heeft aan bijsturing of verdieping. Dit doe je bijvoorbeeld door kritische vragen te stellen of praktijkvoorbeelden te bespreken.
Je komt natuurlijk niet onbeslagen ten ijs. Voorafgaand aan een bespreking bereid je de inhoud goed voor. Ook heb je elke week een overleg met collega-tutoren en vakdocenten van het desbetreffende vak waarin de aandachtspunten voor die week worden belicht en waarin ruimte is om bijvoorbeeld vragen te stellen, actualiteiten te bespreken of ervaringen te delen.
Ten slotte speel je een rol in het behoud en de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Je geeft feedback van studenten door aan de vakdocenten van het desbetreffende vak en een aantal keer per jaar kom je met de Tutorpool, oftewel alle tutoren inclusief leidinggevenden, bijeen om trainingen te volgen en met elkaar van gedachten te wisselen over de opzet van het onderwijs.”
Is het tutorschap een fulltime functie?
“In beginsel is het tutorschap geen fulltime baan, maar het is mogelijk om fulltime te werken als je dit aanvult met extra werkzaamheden.”
Zijn er nog extra werkzaamheden die je kunt doen als tutor?
“Zeker. Naast dat sommige tutoren het werk combineren met werk buiten de universiteit, is er een veelheid aan mogelijkheden binnen de universiteit. Zo is een deel van de tutoren ook werkzaam als vaardighedendocent (officieel Juridisch Academische Vaardigheden, oftewel “JAV”) in het eerste, tweede of derde jaar of, zoals ikzelf, als studeercoach in de bachelor en master. Ook is een deel van de tutoren verbonden aan een vaksectie binnen een van de departementen van de Erasmus School of Law. Zo heb ik zelf in het verleden geholpen met nakijken voor verschillende vakken en heb ik binnen het departement Law & Markets gewerkt aan het ontwikkelen van onderwijsmateriaal voor onder meer de vakken Public International Law (oftewel “PIL”), Staatsrecht en Bestuursrecht.”
Ben je tutor van elk vak of kun je kiezen welk vak je wilt geven?
“In beginsel ben je tutor van elk vak. Je kunt echter zeker je voorkeuren aangeven en daar wordt in de roostering zo goed als mogelijk rekening mee gehouden. Ondanks dat ik arbeidsrechtelijk ben afgestudeerd, ligt mijn inhoudelijke interesse voornamelijk bij de publiekrechtelijke vakken en (mijn favoriete vak) Rechtsfilosofie. Dat zijn daarmee ook de vakken die ik het meest geef.”
Ben jij tutor van het eerste, tweede of derde jaar? Wat zijn jouw verschillende ervaringen daarmee?
“Ik geef vakken in alle drie de jaren, al wordt de Wetenschappelijk Docent voor de groep in het derde jaar niet langer tutor maar ‘B3-docent’ genoemd. In het verleden leken de drie verschillende jaren qua onderwijsvorm relatief veel op elkaar. Tegenwoordig worden meer accentverschillen gelegd. In het tweede jaar staat het oplossen van de casus nog meer centraal dan in het eerste jaar. In het derde jaar ligt het accent nog meer op verdieping en voorbereiding op de master en de praktijk, bijvoorbeeld door het doen van een human rights moot court tijdens PIL, het schrijven en presenteren van een adviesdossier bij Recht&Bedrijf of het houden van debatten over fundamentele kwesties tijdens Rechtsfilosofie. Persoonlijk vind ik het zowel erg leuk om studenten te begeleiden in de ‘eerste stapjes’ als in de meer gevorderde onderwijsvarianten.”
Hoe is het om tutor te zijn als je zelf nog jong bent? Maakt dat het moeilijker om streng te zijn?
“Ik ben blij dat je dertig nog jong vindt, haha. Maar om een serieus antwoord te geven: het is uitdagend om na je afstuderen zelfstandig voor de groep te staan. Je wordt hierin echter goed begeleid en hoe vaker je het doet, hoe beter je erin wordt. Leeftijd zegt wat mij betreft zeker niet alles. Het is inderdaad zo dat het leeftijdsverschil tussen mij en studenten, zeker toen ik begon, relatief klein is of was. Ik heb ook weleens studenten (gehad) die ouder zijn dan ik. Tegelijkertijd is het verschil tussen mij en studenten dat ik een afgestudeerd jurist ben en zij (nog) niet. Mijn ervaring is dat als je inhoudelijk boven de stof staat, studenten je gezag accepteren. Een beroep op dat gezag heb ik echter gelukkig niet vaak nodig gehad, omdat het initiatief in het PGL-systeem bij studenten ligt en niet bij de tutor. Je hoeft in die zin niet streng te zijn, behalve als de situatie daarom vraagt.”
Hoe word je hierin begeleid?
“Voor je begint als tutor volg je een training in de (PGL-)vaardigheden die je als tutor nodig hebt. Daarnaast wordt als je begint een aantal keer meegekeken, zodat je gericht kan worden gecoacht, en kijk je zelf mee bij andere tutoren. Als tutoren staan we ook onderling altijd voor elkaar klaar. Loop je als beginnend tutor ergens tegenaan, dan kun je altijd een meer ervaren tutor om advies vragen of binnenlopen bij je leidinggevende.”
Wat leer je van een baan als tutor?
“Je leert ontzettend veel. Inhoudelijk leer je veel. Het gezegde luidt niet voor niets ‘If you want to master it, teach it’. Je doet als het ware je hele bachelor opnieuw. Met zo’n goede basis kan je mijns inziens overal aan de slag. Daarnaast leer je veel over mensen. Zo leer je dat geen student hetzelfde is, maar leer je wel verschillende types herkennen en wat voor dat type student werkt. Je leert veel over communicatie en groepsdynamiek. Je leert feedback geven en ontvangen. Zo kan ik nog wel even doorgaan.”
Wat vind je het leukste aan dat je tutor bent?
“Het is echt een unieke functie. Je komt in aanraking met veel verschillende rechtsgebieden. Qua inhoud is het dus erg afwisselend. Ook heb je fijne collega’s en leidinggevenden. Ik beschrijf de Tutorpool altijd als een 'warm bad'. We weten elkaar te vinden tussen de onderwijsgroepen door, borrelen om de week af te sluiten en hebben ieder jaar een gezamenlijk kerst- en zomerdiner. Zo bouw je ook echt vriendschappen op. Ik ervaar de werk-privé balans als erg prettig. Zo heb ik naast mijn werk voldoende tijd om te trainen voor een marathon. Maar misschien nog wel het belangrijkste is dat je werk impact heeft. Door jouw bijdrage zie je studenten groeien. Dat geeft voldoening.”
Wat zijn uitdagingen waar je mee te maken krijgt als tutor?
“Soms stelt een student op zo’n detailniveau een vraag dat een antwoord geven niet mogelijk is. Het is dus een uitdaging dat je, hoewel je op de meeste vragen het antwoord weet, op sommige het antwoord schuldig moet blijven. Anders geformuleerd is het een uitdaging dat je je van tevoren goed voorbereid maar toch kan worden verrast. Uiteindelijk is het vrij makkelijk te ondervangen door later op de vraag terug te komen of bijvoorbeeld door te verwijzen naar de hoorcollegedocent of het discussieforum in de online leeromgeving.
Daarnaast heb ik het gevoel dat studenten nu een stuk mondiger zijn dan toen ik begon als tutor. Soms hoor ik een student iets tegen me zeggen waarvan ik denk: ‘Zo, dat had ik als student nooit gedurfd’. Ik ervaar het als een uitdaging om hiermee om te gaan en meer bezig te moeten zijn met feedback geven op houding dan op inhoud of vaardigheden. Tegelijkertijd is mijn ervaring dat de meeste problemen op dit punt met een persoonlijk gesprek kunnen worden opgelost.”
Zou je het aanraden om tutor te worden en welke tips zou je geven als iemand tutor wil worden?
“Ja, ik zou het absoluut aanraden! Zowel voor ambitieuze juristen die net zijn afgestudeerd als meer ervaren juristen met een hart voor onderwijs en een breed interessegebied.
Mijn tips zijn: bedenk voor jezelf waar je over vijf of tien jaar wil staan, wat je gedaan wil hebben en wat je belangrijk vindt. Bedenk goed of je het zou kunnen om zelfstandig voor een groep te staan, maar laat je daardoor ook niet afschrikken. En als je hier de bachelor hebt gedaan: bedenk je wat je zelf van jouw onderwijsgroepen vond en hoe je dat zelf nog beter zou willen doen. Als uit dat gedachteproces komt dat een baan als tutor iets voor jou is, verwelkom ik je graag in de toekomst als collega!”